Om klubben

Circolo Laverda di Svezia

Det var en gång…

-“1983 hade jag haft min Laverda under några år och lärt känna många kloka personer som valt att köra just Laverda. Jag hade även avundsjukt läst om att bl.a. Danmark hade en märkesklubb, vilket kändes väldigt lockande. I andra delar av Sverige hade samma tankar börjat gro och någon hade t.o.m. annonserat i mc-tidningar angående intresset att starta en egen klubb. Under sommaren träffades vi lite spontant på danska klubbens sommarträff och där togs beslutet om att vi senare skulle försöka samla så många som möjligt till tändsticksträffen i Jönköping.

Jag vill minnas att ca 40 personer dök upp och ingen tvekade. Vi valde en interimsstyrelse med mig som ordförande. Det som prioriterades var att ta fram förslag på stadgar, ta kontakt med Lelles, Laverda fabriken, ragga nya medlemmar och inte minst planera en sommarträff 1984. Detta år planerades även första exemplaret av klubbtidningen komma ut.

Arbetet löpte väl och ganska snart var vi uppe i ca 150 medlemmar och i samarbete med Lelles arrangerades klubbens första sommarträff i mitten av juni 1984. Senare samma sommar fixade vi en gemensam resa ner till fabriken och välkomnades där med öppna armar.

Resten får väl ses som en framgångssaga”

Hälsningar, Matti Moberg, L-001

Klubbens första ordförande

VÅR PASSION

Klubben brinner för att bevara och vårda det kulturella minnet av det exklusiva Italienska MC-märket Laverda med allt ifrån att hjälpa våra medlemmar att hålla sina cyklar på vägen (genom att dra nytta av den tekniska kunskap och expertis som finns i klubben), till att främja den sociala sidan med att arrangera egna evenemang och delta i MC-träffar på olika platser i landet där våra medlemmar kan träffa andra Laverda ägare.

Klubbens huvudsakliga mål

– “För att vara förare av en Laverda, är det bra om man har hängslen som håller!”

Här nedan kan du se vad vi på klubben hjälper våra medlemmar med:

DELAR & TILLBEHÖR

Även om vissa reservdelar till din Laverda kan vara svårt att finna, så har våra medlemmar samlat på sig lite under åren, eller så kan vi hjälpa dig med våra Internationella kontakter. Börja med att skicka ett mail till: info@laverda.se så svarar någon dig.

MÖTEN & EVENTS

Under fliken Nyheter och på vår slutna Facebook sida “Svenska Laverdaklubben” ger vi tips på de motorträffar och events som vi själva deltar på och där du kan träffa oss som åker Laverda! Kontakta oss gärna om du planerar att besöka en träff som du vill att vi lägger upp i kalendern.

KÖRNING & RESOR

Alla vi som åker på Italienska cyklar älskar att utforska nya vägar och platser! Under fliken Media arkiv finner du ett urval av bilder som våra medlemmar postat upp och på vår Facebook sida ges många tips på trevliga resmål och härliga MC-vägar med mysiga caféer under resan.

Styrelse & Revisorer

Jörgen Lundin