L

1983 på Tändsticksträffen i Jönköping bildades Svenska Laverda Klubben av ett gäng (då unga) entusiaster, och man valde den italienska översättningen Circolo Laverda Di Svezia som klubbens officiella namn. Då var fortfarande den lilla fabriken i Breganze i nordöstra Italien i full gång och man släppte det året modellen RGS 1000, som med sin utmärkande och unika design fortfarande väcker uppmärksamhet med bl.a. tankningen bakom en diskret lucka i kåpan…

I Sverige var Lelles MC, som första generalagent för Laverda snabbt med när tävlingsklassen Superbike startade och Laverda 1000 JOTA med föraren Lennart “Bäckis” Bäckström kördes med stor framgång under flera år i slutet på -70 och början på -80 talet (han vann Superbike Cup 1978 och hade åren efter många fina placeringar). Laverda var de åren ett eftertraktat och respekterat mc-märke och det fanns en stark framtidstro.

Mycket har hänt sedan starten och fabriken har (som du kan läsa mer om under fliken Om Laverda) upphört.. men klubben verksamhet har fortsatt, och många av de som var med och bildade klubben för 40 år sedan finns fortfarande kvar som aktiva medlemmar och som alla brinner för att bevara och vårda det kulturella minnet av det exklusiva Italienska MC-märket Laverda.

Vårt 40-års jubileum skall vi fira stort på Gotland den 11-13 augusti och vi har hyrt Sjövärnskårens vandrarhem som ligger så långt söderut man kan åka på allmän väg på ön.

Till alla som anmält sig och som kommer till Gotland senare i sommar hälsar vi ifrån styrelsen hjärtligt välkomna, ta med lite sol och värme när ni kommer

Jörgen Lundin/Ordförande